Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στα σχολεία








Παλαιότερα προγράμματα σε σχολεία 


Η θεατροπαιδαγωγική ομάδα των «Δια-ΔΡΩ-μών» παρουσιάζει ένα διαδραστικό πρόγραμμα Θεάτρου στην Εκπαίδευση για μαθητές νηπιαγωγείου και των πρώτων (Α',  Β΄ και Γ') τάξεων του δημοτικού στον χώρο του σχολείου.


               Βίντεο με αποσπάσματα από το πρόγραμμα





1. Λίγα λόγια για την ιστορία μας
Το πρόγραμμα χρησιμοποιεί στοιχεία από το γνωστό κλασσικό παραμύθι «Ο Λύκος και τα Επτά Κατσικάκια», αλλά αναπτύσσεται πέρα από την πλοκή του προσπαθώντας να δημιουργήσει τις συνθήκες ώστε τα παιδιά να διερευνήσουν βαθύτερα θέματα που σχετίζονται με την ίδια τη ζωή τους.  
Στην ιστορία μας η μαμά-κατσίκα ετοιμάζεται να φύγει για τη δουλειά της, αλλά την ώρα που φεύγει από το σπίτι της, έχοντας αφήσει τα 7 κατσικάκια  να κοιμούνται, συναντά κάποια από τα υπόλοιπα ζώα του δάσους. Εκείνα την προειδοποιούν ότι κυκλοφορεί ένας λύκος στην περιοχή τους και, ακόμη χειρότερα, ότι μάλλον παρακολουθεί το σπίτι της. Δημιουργείται έτσι ένα πολύ σοβαρό δίλημμα για τη μαμά-κατσίκα: καθώς πιστεύει ότι είναι αδύνατο να μην πάει στη δουλειά της τι θα κάνει με τα κλειδιά στου σπιτιού της; Θα τα αφήσει στα κατσικάκια της; Μπορεί να εμπιστευτεί τα κατσικάκια της ενώ ο λύκος κυκλοφορεί εκεί γύρω; Πώς βλέπει τα παιδιά της; Και τελικά, πόσο αυτά επηρεάζονται από τη συμπεριφορά της απέναντί τους; 



Μερικές φωτογραφίες από εφαρμογή του προγράμματος στο Παπαδάκειο Νηπιαγωγείο Γλυφάδας: μπορείτε να βρείτε εδώ  http://papadakeionipiagogeio.blogspot.gr/2015/02/7.html

2. Η ενεργητική συμμετοχή των μαθητών
Το πρόγραμμα στηρίζεται στην ενεργητική συμμετοχή των παιδιών. Οι μαθητές δηλαδή δεν θα παρακολουθήσουν απλώς το πρόγραμμα, αλλά θα συμμετέχουν ενεργά φτιάχνοντας τον φανταστικό χώρο που αναπτύσσεται η ιστορία και υιοθετώντας τους ρόλους των άλλων ζώων του δάσους. Έτσι θα βρεθούν μέσα στην ιστορία, θα συμβουλέψουν τη μαμά-κατσίκα και τα 7 κατσικάκια και τέλος θα αποφασίσουν ποια είναι η καλύτερη στάση που θα πρέπει να έχουν. Μέσα από τη βιωματική προσέγγιση της ιστορίας, αλλά και τον αναστοχασμό, τα παιδιά αναλαμβάνουν την ευθύνη της κατάστασης και τη διερευνούν σε βάθος.


Προσθήκη λεζάντας
3. Λίγα λόγια για τη μέθοδο που χρησιμοποιούμε
Το πρόγραμμα αναπτύσσεται πάνω στις αρχές του Θεάτρου στην Εκπαίδευση και του Εκπαιδευτικού Δράματος.
Θέατρο στην Εκπαίδευση: είναι ένα ιδιαίτερο είδος συμμετοχικού θεάτρου για παιδιά και νέους, όπου υπάρχουν διακριτά μέρη παράστασης, τα οποία παίζονται από ειδικευμένους εκπαιδευτικούς/ηθοποιούς, αλλά και σημαντικά μέρη όπου οι μαθητές υιοθετούν και αυτοί ρόλους και καλούνται να συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία μαζί με τους ηθοποιούς. Έτσι προσφέρεται η δυνατότητα να διερευνήσουμε πιο βιωματικά και σε βάθος τις ανθρώπινες καταστάσεις που παρουσιάζονται στο θεατρικό έργο.
Εκπαιδευτικό δράμα: πρόκειται για μια διαδικασία βιωματικής διερεύνησης ανθρώπινων καταστάσεων που στηρίζεται στη χρήση στοιχείων της τέχνης του δράματος και στην ανθρώπινη φαντασία. Οι συμμετέχοντες υιοθετούν έναν ρόλο (π.χ. δημοσιογράφων) και καλούνται να προσεγγίσουν μια ανθρώπινη κατάσταση (π.χ. ένα ατύχημα, μια είδηση ή μια καταστροφή) και να την κατανοήσουν μέσα από τον ρόλο τους σε βάθος.



4. Πρακτικά ζητήματα
Το πρόγραμμα εφαρμόζεται κάθε φορά σε μία ή δυο τάξεις στο χώρο του σχολείου, μέσα στην τάξη ή σε κάποιον άλλο χώρο που μπορεί να διατεθεί για τον σκοπό αυτό (αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, γυμναστήριο, θέατρο κλπ). Αυτό που χρειάζεται είναι ένας σχετικά ευρύχωρος χώρος για να μπορούν να καθίσουν και να συμμετέχουν τα παιδιά αλλά και να αναπτυχθεί η δράση (είναι αρκετό να παραμεριστούν τα θρανία σε μια τάξη).


Διάρκεια: περίπου 2 ώρες (ανάλογα με το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή των μαθητών)  
Κόστος: 4 ευρώ για κάθε παιδί με εξαιρέσεις (10%) σε περιπτώσεις οικονομικής αδυναμίας
Ώρες: Οι ώρες που μπορεί να εφαρμοστεί το πρόγραμμα σε τάξεις θα κανονιστεί με τους εκπαιδευτικούς αλλά η προτεινόμενη περίοδος για νηπιαγωγεία είναι μεταξύ 08:30 με 10:30 το πρωί ενώ για τα δημοτικά η προτεινόμενη περίοδος είναι 08:15 με 10:30 περίπου ακολουθώντας τα διαλείμματα. Επίσης το πρόγραμμα μπορεί να εφαρμοστεί και σε απογευματινά τμήματα των ολοήμερων σχολείων μετά από συνεννόηση με τους εκπαιδευτικούς.






5. Για τους εκπαιδευτικούς που θα παρακολουθήσουν το πρόγραμμα
Οι εκπαιδευτικοί δε θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα ενεργά παρά μόνο ως θεατές.
Πριν επισκεφτούμε το σχολείο σας θα σας στείλουμε ένα ηλεκτρονικό μήνυμα, όπου  προτείνουμε μερικές απλές δραστηριότητες, τις οποίες μπορείτε να εφαρμόσετε στην τάξη σας για να προετοιμάσετε τα παιδιά.
Με το τέλος του προγράμματος η ομάδα μας έχει ετοιμάσει ένα εγχειρίδιο με περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα, τη μέθοδο αλλά και περισσότερες ακόμα δραστηριότητες που μπορείτε να εφαρμόσετε στην τάξη ως συνέχεια του προγράμματος και οι οποίες μπορούν να υποβοηθήσουν στόχους του αναλυτικού προγράμματος του σχολείου.



6. Λίγα λόγια για την ομάδα των «δια-ΔΡΩ-μών»
Οι «δια-ΔΡΩ-μές» είναι μια αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία (ΑΜΚΕ). Ιδρύθηκε το 2010 από εκπαιδευτικούς και ειδικούς της δραματικής τέχνης και ασχολείται αποκλειστικά με την προώθηση της τέχνης του δράματος και του θεάτρου σε παιδαγωγικό πλαίσιο. 

Οι "δια-ΔΡΩ-μες" διοργανώνουν:

1. Επιμορφωτικά σεμινάρια και βιωματικά εργαστήρια είτε για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων/ειδικοτήτων είτε για όλους όσους δραστηριοποιούνται με ομάδες παιδιών, νέων και ενηλίκων εντός ή εκτός σχολείου και ενδιαφέρονται να χρησιμοποιήσουν την τέχνη του δράματος στη δουλειά τους.
2. Εργαστήρια δράματος για παιδιά και εφήβους. 
3. Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα σε σχολεία

Την ομάδα του συγκεκριμένου προγράμματος απαρτίζουν οι:
Έφη Βλαχογιάννη, θεατρολόγος (ΑΠΘ) και ηθοποιός (Ωδείο Αθηνών). Μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Drama in Education, (Trinity College, Dublin).
Ιουλία Πύρρου, απόφοιτος του Ιστορικού-Αρχαιολογικού τμήματος (ΕΚΠΑ), Ηθοποιός (Ανώτατη Σχολή Δρ. Τέχνης "ΑΡΧΗ"), ΜΑ στο Drama in Education (Trinity College, Dublin).
Ελένη Λαζαράκη, ηθοποιός, (Ανώτερη Σχολή Μαίρης Βογιατζή - Τράγκα), επιμόρφωση στο Δράμα στην Εκπαίδευση, (Δια-ΔΡΩ-μές).
Επιστημονικός συνεργάτης: Αμοιρόπουλος Κώστας, εκπαιδευτικός θεάτρου, νηπιαγωγός (ΑΠΘ), δάσκαλος (ΑΠΘ), διδακτορικό στο Drama in Education (BCU), BA στο DramaTheatre and performance Studies (Roehampton University), μεταπτυχιακό δίπλωμα στο Theatre Directing (Royal Holloway University), ΜΑ στο Drama in Education, (UCE) και δίπλωμα στο Theatre in Education, (Central School of Speech and DramaLondon). Σκηνοθετεί το πρόγραμμα εθελοντικά.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ποιες είναι οι Δια-δρω-μές;

Οι “δια-δρω-μές” είναι μια εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα  που ασχολείται αποκλειστικά με  την προώθηση της τέχνης του δράματος σε πα...